Himoksen SM-kilpailussa jättimäiset panokset – näin Pro-luokan mestaruus jää Suomeen

Snowcrossin SM-sarjan kausi 2018 päättyy tänä viikonloppuna, kun kauden neljäs ja viimeinen osakilpailu ajetaan Himoksella perjantaina ja lauantaina 13.-14. huhtikuuta. SM-sarjan kuninkuusluokassa eli Pro-luokassa on ennen kauden päättävää osakilpailua erittäin kutkuttava tilanne, kun sarjajohdossa on ruotsalainen John Stenberg perässään maanmiehensä Emil Sundvisson ja Suomen Mikko Osmo.

Tässä artikkelissa puemme sinivalkolasit päähämme ja käymme läpi eri variaatiot siitä, miten Pro-luokan mestaruus jäisi Suomeen. Kotimaan suurin toivo kauden päättävään osakilpailuun on sarjatilanteessa neljäntenä oleva Osmo. Sarjakakkosena lymyilevä Eetu Karjalainen ei osallistu Himoksen osakilpailuun, sillä hänen kautensa päättyi jo ennen Tahkon osakilpailua loukkaantumiseen.

Käydään tässä vaiheessa läpi Pro-luokan TOP10-sijoitukset:

Pro-luokan TOP10, 3/4 osakilpailun jälkeen:

1. John Stenberg, SWE, 83 pistettä
2. Eetu Karjalainen, FIN, 76 pistettä
3. Emil Sundvisson, SWE, 66 pistettä
4. Mikko Osmo, FIN, 64 pistettä
5. Jere Tynkkynen, FIN, 62 pistettä
6. Simon Lundström, SWE, 57 pistettä
7. Emil Hansson, SWE, 52 pistettä
8. Joonas Keskiaho, FIN, 50 pistettä
9. Juuso Loukko, FIN, 45 pistettä
10. Jussi Honka, FIN, 36 pistettä

Ruotsin John Stenberg jahtaa SM-kultaa.

Mikko Osmo on Suomen ykköstoivo

Yhdestä osakilpailusta voi tienata tililleen korkeintaan 50 sarjapistettä. Näin ollen oikeiden tähtien alla jopa 10. sijalla olevalla Jussi Hongalla on mahdollisuus SM-kultaan, mutta se vaatisi jo ennennäkemättömiä epäonnistumisia muilta TOP10:n kuljettajilta. Himoksella on kaikille kuljettajalle päivänselvää se, että jokainen sarjapiste saattaa olla ratkaisevassa osassa, kun kauden loppusijoituksia jaetaan.

Himoksella ajavista suomalaisista Mikko Osmo on kaikista lähimpänä Stenbergiä. Osmo on 19 pistettä Stenbergiä perässä, joten hänen on tienattava Himoksella 20 pistettä enemmän kuin ruotsalaiskuljettajan. Variaatioita on erittäin monta, millä Osmosta tehdään Pro-luokan mestari. Tässä muutama esimerkiksi:

  • Jos Osmo voittaa molemmat finaalierät, ja Stenberg sijoittuu korkeintaan kerran kolmanneksi ja kerran korkeintaan neljänneksi, voittaa Osmo SM-kultaa.
  • Jos Osmo sijoittuu molemmissa finaalierissä toiseksi, ja Stenberg sijoittuu korkeintaan kuudenneksi molemmissa finaalierissä, voittaa Osmo SM-kultaa.
  • Jos Osmo sijoittuu molemmissa finaalierissä kolmanneksi, ja Stenberg sijoittuu kymmenenneksi molemmissa finaalierissä, voittaa Osmo SM-kultaa.

Seinäjoella ja Torniossa Osmo sijoittui jokaisessa finaalierässä kolmanneksi, mutta Tahkon osakilpailu oli mieheltä pannukakku, kun hän jäi kokonaan ulos finaalieristä. Osmon epäonnistuminen Tahkolla avasi Stenbergille huikean mahdollisuuden ottaa Ruotsin sarjan mestaruuden lisäksi tällä kaudella Suomen sarjan mestaruus nimiinsä. Stenberg ilmoitti ennen kauden alkua tämän olevan hänen ykköstavoitteensa, joten mies on erittäin lähellä täyttääkseen tuon suorastaan älyttömältä kuulostaneen tavoitteensa.

Pisteidenjakoon voit tutustua tarkemmin täältä.

Tynkkystä ei sovi unohtaa

Sarjaviidentenä olevaa Jere Tynkkystä ei sovi missäännimessä unohtaa pois laskuista. Laamavuori Snowcross -tallin kuljettaja on vain kaksi pistettä Osmoa perässä ja matkaa sarjakärkenä viihtyvään Stenbergiin on 21 pistettä. Lynx-kuljettajaa varten on myös monen monta erilaista variaatiota, millä hänestä tehdään uusi Suomen mestari. Lyhyenä esimerkkinä Osmoa käsittelevästä kappaleesta toinen ja kolmas variaatio; mikäli Tynkkynen on noissa erissä voittaja, huuhtoo hän Osmon sijaan kultaa.

Tynkkynen oli paras suomalainen Tahkon osakilpailussa, kun hän sijoittui neljänneksi. TOP5:n täytti peräti neljä ruotsalaiskuljettajaa, joten Himoksella suomalaiskuljettajilla on todellinen kasvojen pesun paikka. Tynkkynen on ollut kuluvalla kaudella ehdottomasti kaikista tasaisinta ajoa esittänyt suomalaiskuljettaja, joten häneltä voidaan odottaa menestystä myös Himoksella.

”Jackpot” eli SM-sarjan osakilpailuvoitto Tynkkyseltä puuttuu vielä CV:stään. Punkaharjulainen on yhdet voittojuhlat saanut tällä kaudella pitää, kun hän voitti Seinäjoen Stadion Snowcross -kilpailun helmikuun alussa.

Jere Tynkkynen (4.) oli ainut suomalainen valonpilkahdus Tahkon palkintojenjaossa. 1-3. ja 5. sijat menivät ruotsalaisille.

Pihlaja, Hertén ja Honka sekoittavat pakkaa

Eikä siinä vielä kaikki! Nimittäin Himoksella Pro-luokan voittotaistelua saapuvat hämmentämään Suomen kolme kärkipään kuljettajaa. Aki Pihlaja ja Viktor Hertén ajavat kuluvalla kaudella ensimmäistä kertaa Suomessa, kun parivaljakon kausi päättyi maaliskuussa Yhdysvalloissa.

Vuosi sitten Pihlaja voitti ainoan osakilpailunsa Suomessa, kun hän jenkeistä palattuaan voitti Luoston osakilpailun vieden molemmat finaalierät nimiinsä. Hertén on sen sijaan hallitseva Pro-luokan Suomen mestari, joka ajoi uransa debyyttikauden ISOC:ssa.

Rapakon takaa tulevan kaksikon lisäksi kotimaassa asuva konkari Jussi Honka ajaa Himoksella Pro-luokassa. Honka teki uskomattoman paluun SM-sarjaan helmikuussa Torniossa, kun hän sijoittui usean vuoden tauon jälkeen heti kokonaiskilpailun toiseksi. Numeroa 72 kantava Honka osoitti Torniossa, että hänen vauhti on edelleen riittävää jopa Euroopan huipulle. Arctic Cat -kuljettaja oli Tahkon osakilpailun sivussa loukkaantumisen vuoksi.

Loppuun on vielä mainittava, että Levillä toukokuussa olevat EM- ja MM-kisat vaikuttavat varmasti kuskien otteisiin jo Himoksella. Lajiryhmä tekee vaikeat päätökset edustajista Himoksen osakilpailun jälkeen, joten kuljettajilla on nyt viimeinen kunnon mahdollisuus osoittaa, että vauhti riittää kansainväliselle tasolle.

2018-04-13T12:19:32+00:00